Allmänt om gudarna
De 12 gudarna
Gudarna är 12 mäktiga odödliga varelser som funnits sedan tidernas begynnelse. Från att i forna dagar ha framträtt fysiskt i de levandes värld, har de nu övergått till att påverka världen indirekt från avstånd. Detta sker främst genom gudasvärden, övernaturliga följeslagare och skänkta förmågor till trofasta tillbedjare. För vanligt folk är gudarna och gudinnorna oftast lika onåbara som avlägsna, men man ser för säkerhets skull till att hålla sig väl med vissa av dem och undvika att förarga resten.
Genom livet är det vanligt att man riktar böner och offergåvor till olika gudar, beroende på vilken situation man befinner sig i. De tre gudar som dyrkas mest i Nordanländerna är GAEA, PAHN och SERIM, eftersom behovet av förlåtelse, hoppet om en riklig skörd och fruktan för döden är det som främst driver människor till religiösa handlingar.
Vissa väljer att avstå från tillbedjan av alla gudar till förmån för tillbedjan av endast en gud eller gudinna. Synligen signaleras detta genom att trotjänaren bär en amulett med gudens symbol. Vilken gud som tillbes framom andra kan bero på var man är uppväxt, vilket yrke och vilken status man har, eller vad som hänt under livets gång. Den trofasta anammar den utvalda gudens livsåskådning och blir samtidigt upptagen i den gemenskap som gudens trotjänare utgör i samhället. Det är en allmän föreställning att ju mer hängiven man är i sin tro och sina handlingar, desto större gåvor skänker guden som man tillber. Kommer man därtill i kontakt med platser eller föremål som är starkt förbundna med guden, kan gåvorna bli fler.
Gudarnas avkomma med varandra blir halvgudar. Halvgudarna är inte så många och deras krafter är mer specialiserade än gudarnas. Vissa av dem tillbes, men endast av ett fåtal och för mycket speciella syften. Gudarna har också avkommor tillsammans med icke-gudar och en del har de gett upphov till avkomma på egen hand. Dessa varelser är vitt skilda från varandra både till natur och förmågor och har ofta en begränsad livstid.
Gudatider
Aret är indelat i gudatider. När dessa byts träder den gud vars tur det blivit fram för att bli AEAs beskyddare. Det innebär att just den gudens inverkan blir större under denna tidsperiod, med märkbara följder. Exempelvis kommer Hyperia´dan (havsguden HYPERIONs gudatid) sannolikt att innehålla många regntunga dagar, medan Pahn´mon (skogsguden PAHNs gudatid) är den tid då naturen grönskar mest och de flesta djur får ungar.
Gudatiderna, vad de kallas i folkmun och de aktuella gudarna är som följer:
- Aere´tan (Skaparord) - AERE
- Vulcanon (Smidjeglöd) - VULCANUS
- A´Lore´Tome (Slantspinn) - LORTEM
- Hyperia´dan (Vattnafri) - HYPERION
- Pahn´mon (Lövgrön) - PAHN
- Gaea´si (Jungfrudans) - GAEA
- Zorda´rill (Krigarvakt) - ZORDAC
- A´Zelda´mon (Drakflykt) - ZELDAN
- Dard´ocon (Liegång) - DARDANUS
- El´Kos´Serim (Själadom) - SERIM
- Tethy´Kali (Snötår) - TETHYS
- Hecaterian (Ars natt) - HECATE
Med hjälp av följande vers brukar småbarn lära sig namnen på gudatiderna:
Under Skaparord, blir världen nygjord,
men utan Smidjeglöd förblir världen död.
Slantspinn gör lyckan din,
och med Vattnafri är vintern förbi.
Lövgrön är sommarns bön,
och Jungfrudans är kärlekens chans.
För Krigarvakt ge dig i akt,
men Drakflykt är blött och tryggt.
Liegång går till arbetets sång,
medan Själadom gör världen tom.
Med Snötår du vintern får,
och Ars natt kväver slutligen ditt skratt.